Klik op de foto voor een
vergroting
Ontstaan en doel Broederschap
Oprichting
van de eerste Broederschap in 1404
Om de devotie
tot Maria te bevorderen, werd in 1404 de Broederschap van de
Onse Lieve Vrouwe tot Weert opgericht door de Heer van Horne en
pastoor Willem van Cranendonc. Deze broederschap was/is een
vereniging van gelovigen onder kerkelijk toezicht. De gelovigen
verplichtten zich tot een bepaalde devotie of liefdewerk en
luisterden de openbare eredienst op.
De Broederschap uit 1404 concentreerde zich op de devotie van
het 'Afbeeltsel van Onse Lieve Vrouwe tot Weert'. Veel inwoners
van Weert, gelovigen uit omringende plaatsen tot ver in Brabant
en Limburg sloten zich bij de Broederschap aan. Zij brachten
regelmatig bezoeken aan Haar beeltenis en namen deel aan de
Mariaprocessies. Deze Broederschap doofde uit tijdens de
Reformatie, werd opnieuw opgericht en op de golfslag van het
religieuze leven doofde ze weer uit en werd weer opgericht onder
andere in 1684, in 1753, in 1842 en laatstelijk in 1996.
Heroprichting van de Broederschap
In het recente verleden ontstond er opnieuw een groeiende en
bloeiende aandacht voor de Mariaverering. In 1996 leidde dat op
initiatief van deken Mgr. W. van der Valk tot de heroprichting
van de 'Venerabele Broederschap van de Miraculeuse Onse Lieve
Vrouwe tot Weert' van 1404.
Haar doelstelling is de bevordering van de verering van 'Onse
Lieve Vrouwe tot Weert' en de titel Bijstand, waaronder zij in
Weert wordt vereerd, actualiseren en in praktijk brengen.
De Broederschap zet zich in
voor:
- de bevordering van de viering van de Mariafeesten en
Plechtigheden in de dekenale
stadskerk;
- het beoefenen, onderhouden en bevorderen van de verering van
Maria;
- de viering van de Maria Meimaand;
- kerkelijke en maatschappelijke dienstbaarheid
- het instandhouden van een eeuwenoude traditie
Mariaverering
Maria draag
je altijd bij je
Sinds de jaren zestig van de
twintigste eeuw heeft zich in de samenleving een proces van
ontkerkelijking voltrokken. Uitkomen voor je geloofd is in dit
rationele tijdsperk een heel waagstuk. Desondanks is de verering
van Maria vandaag de dag bijzonder levendig en een opvallende
uiting van religieuze cultuur. In de regio Weert brengt de 'Venerabele
Broederschap van de Miraculeuse Onse Lieve Vrouwe tot Weert'
nieuw leven in een oude devotie. Tussen de diverse
cultuurhistorische en religieuze uitingen neemt deze devotie een
vooraanstaande plaats in, waar de Zuidelijke Nederlanden met hun
Rijke Roomse verleden trots op zijn.
De
Mariaverering is eeuwenoud
De Mariaverering kent een zeer lange traditie. In deze
streken gaat zij terug tot de vierde eeuw, toen Servatius
bisschop van Tongeren en later van Maastricht was. Servatius
wordt beschouwd als de stamvader van der Nederlandse kerk en is
volgens de legende familie van Maria.
Maria wordt gezien als de eerste van de gelovigen. Zij is de
vrouw die volledig naar het Woord Gods geluisterd heeft. Omdat
ze de juiste geloofshouding had, wordt ze vaak als voorbeeld
gesteld voor gelovigen. Het evangelie van Lucas schrijft: 'Hij
(God) heeft omgezien naar zijn nederige dienares' en 'nederigen
gaf Hij een hoge plaats'. Te midden van de apostelen, de
heiligen en allen die zich tot Christus bekennen, staat Maria op
de hoogste plaats. Tijdens het concilie van Efeze in 431 werd
plechtig afgekondigd dat zij niet alleen de moeder van Jezus is,
maar ook de Moeder van God.
Onse
Lieve Vrouwe van Altijddurende Bijstand
Vanaf de Middeleeuwen concentreerde de Mariaverering in deze
gewesten zich rond de beeltenis van de Zoete Lieve Vrouw van Den
Bosch en de Sterre der Zee in Maastricht. Maar ook in Weert trok
een Mariabeeld eeuwenlang aandacht: het Miraculeuse Beeld van
Onse Lieve Vrouwe van Altijddurende Bijstand. De bekendheid van
het Genadebeeld raakte wijdverbreid en er kwamen pelgrims uit
Brabant, de Luikse gewesten, Limburg, het Rijnland en de Kempen.
Miraculis decorata, met wonderen gesierd
Het originele beeld verdween tijdens de Beeldenstorm rond
1568 en werd vervangen door een laat 16e-eeuws
Mechels beeldje. Aan dit beeldje werden in de 17e
eeuw wonderbaarlijke gebeurtenissen toegeschreven. Het leidde
tot de oprichting van een nieuwe Broederschap 'Onse Lieve Vrouwe
van Bijstand te Weert' in 1684. In de eerste helft van de 18e
eeuw werden deze miraculeuze wonderen in gebedsverhoringen
vastgelegd. In die periode maakte de Antwerpse kunstenares
Isabel Hertsens een gravure van het in Weert vereerde beeld en
gaf daarbij als onderschrift: 'Afbeeltsel van het Miraculeus
Beelt van O.L.V. tot Weert'. Aan weerszijden van het baldakijn,
waaronder het beeld geplaatst is, tekende zij de bandenrol met
de woorden 'Miraculis decorata': met wonderen gesierd. De
expositietroon is nu nog in de St. Martinuskerk aanwezig, maar
niet meer voor het Mariabeeld
Een
wonder zonder enige twijfel
In 1757 getuigde deken P. Bogaerts van een van Maria's
bijzondere gunsten. De 11-jarige Hendrina Maas was na ziekte
haar spraak kwijtgeraakt en de arts Mutsaers verklaarde na veel
onderzoek dat de geneeskunst niet in staat was haar van die
stomheid te genezen. Met haar ouders bezocht zij verscheidene
bedevaartplaatsen waar zij tot Maria bad. Op aanraden van deken
Bogaerts zocht Hendrina hulp bij de H. Maagd Maria in de
parochiekerk van Weert. In aanwezigheid van 1500 kerkgangers
kreeg zij haar spraak terug (foto met glas in rood raam). Dit
wonder was zo duidelijk, dat niemand er aan twijfelde en de
bekendheid van het beeld groeide tot in zeer verre streken.
Weert groeide uit tot een belangrijk bedevaartsoord en bleef dat
tot de Franse Revolutie. De Mariadevotie zakte daarna weg,
totdat in 1842 de Mariabroederschap voor de derde keer werd
opgericht en op het einde van de 19e eeuw weer
langzaam uitdoofde.
Mariadevotie blijft aandacht genieten
De indrukwekkende driedaagse Mariaverering in
1884, de plaatsing van het levensgroot Mariabeeld tegen de
buitengevel van de Sint Martinuskerk in 1939, de rondgangen om
de kerk ter ere van Maria als dank voor de wonderbare
bescherming van Weert gedurende de Tweede Wereldoorlog en het
herstel van de jaarlijkse terugkerende Mariabidtocht getuigen
van een levendige Mariaverering in Weert.
Sint Martinuskerk
Een van de
vele monumenten van Weert, zoniet het monument , is de Dekenale
St. Martinuskerk. Met de St. Michaelskerk in Zwolle is de
Dekenale St. Martinuskerk een
van de twee met stenen overwelfde oorspronkelijke hallenkerken
in Nederland. Wie de kerk bezoekt (zie openingstijden in linkerkkolom) zal aangenaam verrast zijn door het schitterende
en goed onderhouden interieur en de vele kunstschatten.
Weert heeft in zijn meer dan 900-jarig bestaan een woelige en
daarom ook interessante geschiedenis achter zich liggen. Het
Dekenaat Weert is na Maastricht en Susteren het oudste Dekenaat
van Limburg en heeft dus een rijke historie. De Martinuskerk is
mede dankzij zijn 72 meter hoge toren en de daarin geplaatste
beiaard een imposant en niet weg te denken gebouw in het hartje
van de stad. Ook het interieur en de vele kunstschatten van de
kerk zijn beslist de moeite waard. In de St. Martinuskerk gaan
aandacht voor het religieuze en waardevolle kunstvoorwerpen hand
in hand. Juist dat maakt deze kerk zo boeiend en interessant.
Privacyverklaring
Privacyverklaring van
de Venerabele
Broederschap van de Miraculeuse Onse Lieve Vrouwe tot Weert 1404
Voor vragen over
gegevensbescherming kunt u terecht bij:
P.M. Feijen
Telefoonnummer: 06-10 92 1696
E-mail:
rentmeester@broederschapweert.nl
(rentmeester )
Contactgegevens van
de functionaris Gegevensbescherming voor de Venerabele
Broederschap van de Miraculeuse Onse Lieve Vrouwe tot Weert
1404:
P.M. Feijen
Telefoonnummer: 06-10 92 16 96
E-mail:
rentmeester@broederschapweert.nl
(rentmeester)
Persoonsgegevens
worden verzameld met het doel om:
a) te kunnen voldoen
aan de administratieve verplichtingen die door het Canonieke
Recht worden gesteld ten aanzien van de deelnamen aan
broederschapsactiviteiten
b) te voldoen aan een
doelmatige administratieve organisatie van de broederschap
c) daardoor te kunnen bijdragen aan het actualiseren van de
administratie van de broeders- en zusters welke in potentie
willen deelnemen aan broederschapsactiviteiten
d) te dienen voor
historische , statische of wetenschappelijk doeleinden.
De gerechtvaardigde
belangen van de verwerking van persoonsgegevens zijn a) een
doelmatige organisatie van de broederschap en de administratie
van de broeders en zusters welke de broederschap begunstigen b)
het houden van contact met de broeders en zusters c) het voldoen
aan de kerkelijke opdracht.
De bewaartermijn:
persoonsgegevens in een bestand of een uittreksel daarvan worden
bewaard zolang dit bestand of uittreksel functioneel is aan het
doel waarvoor zij is aangelegd.
U heeft recht op :
- inzage , wissen en
rectificatie van de persoonsgegevens of beperking van de
verwerking ervan. Regels uit het kerkelijk recht kunnen zich
tegen voornoemde rechten verzetten;
- bezwaar tegen
verwerking. In dat geval dient uw bezwaar tegen verwerking
afgewogen te worden tegen de belangen van de Broederschap bij de
verwerking;
- het indienen van een
klacht bij de functionaris gegevensbescherming, nadat u uw
bezwaar kenbaar hebt gemaakt aan de broederschap;
- bij
ongegrondverklaring van het bezwaar, kunt u een klacht indienen
bij de Autoriteit Persoonsgegevens.
24-5-2018